Augmented Reality: Gerçeklik Anlayışımızda Yeni Bir Boyut

0
FZ
Önce VR vardı yani Virtual Reality, yani Sanal Gerçeklik, kafaya geçirdiğiniz kask ile tamamen bilgisayar tarafından oluşturulmuş dünya gözlerinizin önüne geliyordu. Şimdi ise yeni bir kavramla yüz yüzeyiz, Augmented Reality. Nasıl tercüme edilir doğru düzgün bilmiyorum ama bu kavramla anlatılmak istenen gerçek dünya görüntüleri üzerine bilgisayar grafiklerini bindirmek ve böylece mevcut algılayışınızı çok öteye götürmek.

Tyler Mitchell´in blogunda anlatılanlara bakılacak olursa Avustralyalı araştırmacılar bir hayli aşama kaydetmiş durumdalar. Fiziksel ortamınızda 3B modelleri nasıl yaratıp onlarla oynayabileceğinizi videolarla gösteren Tinmith Technologies sitesine ve benzer bir teknolojinin kullanıldığı Augmented Reality Quake sitesine göz atmakta fayda var.

Düşünsenize bu Avustralyalı amcaların hazırladığı sırt çantasını ve kaskı giyiyorsunuz, sonra terk edilmiş ve tekinsiz bir binada ilerlemeye başlıyorsunuz, her an koridorun köşesinden korkunç bir canavar çıkabilir ya da belki arkadaşınız sizi vurmaya çalışıyor olabilir. Hangisi gerçek, hangisi hayal? Tabii insanlar bunu coğrafi bilgi sistemleri gibi daha faydalı işler için de kullanmayı düşünüyorlar ;-)

Görüşler

0
tongucyumruk
Açıkçası "Augmented" kelimesinin anlamı konusunda bir fikrim yok fakat bence destekleyici/yardımcı gerçeklik terimi sanırım uygun bir tanım olacaktır.
0
FZ
Hmm, evet, Desteklenmiş Gerçeklik ya da belki Güçlendirilmiş Gerçeklik.

Terim tartışılır ama adamların videoları izledim, çılgınca şeyler yapmışlar! Ben de istiyorum o ekipmandan, gerçekten de insanın ` `gerçek algısını´´ değiştirecek türden.
Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

Design Patterns: Tasarım Şablonları ve Programlama Dillerinin Kötü Yönleri

FZ

Geçen sene Eylül ayında, Volkan Yazıcı programlama dünyasının sıcak konularından biri olan tasarım şablonlarına yani 'design patterns' konusuna değinmişti:

Merhaba, comp.lang.lisp listesinde "This may be a nonsensical question, but I was wondering if it is idiomatic to apply common design patterns to lisp applications." kaşıntısı ile başlayan bir tartışmalar dizisi oldukça ilgimi çekti -- şüphesiz ki bunda bu dönem almaya başladığım Aspect-Oriented Software Development dersinin de etkisi olmuştur -- ve sizin ile oradan çok ufak bir mesajı paylaşmak istedim.


Tasarım Şablonları, nam-ı diğer Design Patterns mevzusu epey bir süredir sıcak konular arasında. Bu gibi durumlarda sık sık karşılaştığımız gibi konu basit bir teknik konu olmaktan çıkıp pek çok yanlış anlamayı, çok çeşitli felsefi bakış açılarını, alakasız yerlere dallanıp budaklanmayı, düpedüz mantıksal hataları, politik ve ekonomik savaşları bünyesinde barındırmaya başlıyor. Acaba neden?

Tekir İle İşler Tıkırında

FZ

PC Magazine dergisi, Şubat sayısında Tekir'in 1.1 güncellenmiş sürümünü okurlarına dağıtıyor. CD olarak dağıtılan bu sürüm yine Windows ve GNU/Linux sistemler üzerinde HSQLDB veri sistemi ile çalışmakta. Dergi sayfalarında ayrıca Tekir'in kurulumu ve temel özellikleri anlatan detaylı bir de yazı bulunmakta.

Renklendirme Algoritması

kris

Eski siyah beyaz filmleri nasil renklendirdikleri aklım almıyordu. Kimyasal ya da bilgisayarlı bir yöntem olsun 1,5 saatlik film olsa 25x60x90 = 135000 kare eder. Her kare ile yarım saat uğraşılsa en az 67500 saat eder. Keşke o zamanlar böyle bir uygulama olsaydı... Bu israilliler deli:

Colorization using optimization.

`Hacker´lar ve Ressamlar

FZ

LISP hacker´ı Paul Graham, bilgece makaleleri ile yazılım camiasında büyük spekülasyona yol açmaya devam ediyor.

Üniversitenin bilgisayar bilimi bölümünden mezun olduktan sonra bir sanat okuluna gidip ressamlık üzerine eğitim alan ve büyük ressamlar ile büyük `hacker´ların benzer mantalite ile çalıştıklarını iddia eden Graham, Hackers and Painters başlıklı son makalesinde bu benzerliğe değinmenin yanı sıra iş dünyasından ve açık kaynak kodlu programlama paradigmasının sessiz sedasız yol açtığı devrimden dem vuruyor çok detaylı ve eğlenceli bir şekilde.

Lego MindStorms Uzaktan Kumanda Projesi

FZ

Lego MindStorms setlerinin en büyük dezavantajlarından biri, RCX'de bulunan hafızanın (32 KB) ileri düzey projeler geliştirmek için yetersiz olmasıdır. Bu sorunu önlemenin yolu ise RCX'de çalışması planlanan algoritmaların bilgisayarda çalıştırılıp, algoritmanın çıktısı olan motor, sensör hareketlerinin RCX`e gönderilmesidir.

Lego MindStorms Setlerinin bu amaç için kızıl ötesi donanımı ve LeJOS'un Lego Kulesi ile RCX arasında haberleşmeyi sağlayan APIleri mevcuttur fakat haberleşme için kızıl ötesinin kullanılıyor olması kısıtlayıcıdır çünkü kızıl ötesi haberleşmesi 1-2 metre mesafe ile sınırlı kalmakla beraber kızıl ötesi alıcı/verici ledlerinin birbirlerini görme zorunluluğu olmaktadır.